Gezond Genieten

Lunch

Samenvatting

Een goede lunch bestaat uit 

  • Eiwitten. Denk hierbij aan ei, kaas, melk kwark of vis, vlees
  • Groenten. 400 gram groenten alleen bij het avondeten is niet te doen. Verdeel het over de dag en eet ook bij de lunch groentes. Groentes bevatten veel vitamines en vezels. 
  • Vezels. Stimuleer je spijsvertering en eet volkorenbrood, peulvruchten en ongezouten noten. 
  • Vocht. Natuurlijk hoort drinken er ook bij.  Denk aan een groot glas water, thee of een glas (karne)melk

BONUS 

Linzensalade met feta

(voor 2 personen)

Heerlijk als lunch maar kan bijvoorbeeld ook als bijgerecht tijdens het bbq-en. 

 

Ingrediënten:

  • 200 gram linzen (voorgekookt)
  • halve komkommer
  • 1 rode ui
  • avocado
  • 250 gram cherrytomaten
  • 75 gram fètakaas
  • twee eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel balsamico azijn
  • een paar blaadjes basilicum
  • zwarte peper
  • sap van een halve citroen

Bereiding:

Snijd de avocado in kleine stukken. Besprenkel de avocado met citroensap en breng op smaak met wat zwarte peper. Snijd de rode ui fijn. Verwijder de stelen van de tomaten en snijd de tomaten daarna in kwarten. Snijd de komkommer fijn. Spoel de voorgekookte linzen goed af met koud water. Doe de linzen in een kom en meng met de rode ui, de tomaten en de komkommer. Roer nu de olijfolie en de balsamico door de salade heen. Voeg de avocado toe. Brokkel de feta over de salade heen en garneer met de basilicum blaadjes.