Gezond Genieten

Ontspannen en bewegen

Samenvatting:

Ga vanaf deze week elke dag een half uur matig intensief bewegen. Dit kan al door een wandeling te maken van 30 minuten terwijl je stevig doorstapt. Begin met conditietraining en krachttraining.  

Bewegen:

  • Zorgt ervoor dat je afvalt
  • Zorgt ervoor dat je figuur verbetert
  • Verbetert je conditie
  • Zorgt ervoor dat je je fitter voelt
  • Zorgt ervoor dat je meer energie hebt
  • Zorgt ervoor dat je je beter kunt ontspannen
  • Zorgt ervoor dat je beter kunt slapen
  • Vermindert de kans op hart- en vaatziekten en Diabetes Mellitus 2

    BONUS

    Ontspannen waarom?

    Ontspanning zorgt voor vermindering van het cortisol gehalte. Cortisol verhoogt de eetlust en je krijgt met name zin in zoete en vette producten.  En juist deze producten zorgen voor een verhoging van het coritsol gehalte.

    Ook een slaaptekort kan ervoor zorgen dat je gewicht toeneemt. Door slaaptekort stijgt (alweer!) het cortisolgehalte. En ook het hormoon ghreline stijgt, een hormoon dat de honger opwekt. Ook wordt je lichaam ongevoeliger voor insuline, wat een risico kan zijn voor het ontwikkelen van diabetes. Overgewicht leidt trouwens vaak ook weer tot slecht slapen, snurken en slaapapneu. En zo begint de cirkel weer opnieuw….

    Zorg dus voor ontspanning bijvoorbeeld door naar dit ontspanningsverhaal te luisteren.